Selasa, November 22, 2011

Kisah Harimau Muda vs Garuda

Assalamualaikum... sementara ada masa terluang walau pun sedikit ibu ambil kesempatan untuk share kisah pasal final bola sepak SEA GAMES 26 thn 2011 ni. Perlawanan antara Malaysia vs Indonesia... Menarik ada sedih pun ada... Apa pun TAHNIAH Harimau Muda!...

KISAH 1 (Situasi/ suasana kami masa perlawanan )
Malam tu kami berempat, ibu-en.suami-Yusmainey (opismate ibu)-Asmidah (si isteri) bersama 4 orang kanak2 berkumpul di rumah Yusmainey yg lepas ni ibu akn namakan dia Mat Yuih.
Penyokong Harimau Muda 3org...Ibu-En.Suami & Asmidah. Dalam pada tu ada plak sesat penyokong GaruDADA..tak lain tak bukan Mat Yuih.
'Bating' kami.. kalo Garuda kalah, kami bertiga akan pijak perut Mat Yuih... 
Anak2 kami tolak tepi biar dorg layan diri bermain.
Memang agak meriah walaupun hanya berempat...sebab si Asmidah lah.. fanatik gila aku tgk, nak2 si suami dia penyokong Garuda. Dipendekkan cerita last2 memang Garuda kalah.. Mat Yuih dah bagun berdiri sbb takut kami pijak perut dia..tp dlm tu pn mmg si Asmidah sempat p belasah si suami dia pon.. ha padan muka! Pelik2 sgt, nk meriahkan keadaan konon.. hahaha..apa pon mmg enjoy & happening la mlm tu. Thanks to tuan rumah.

KISAH 2 (pendapat ibu je)
HARIMAU ‘NGAP’ GARUDA | GELORA BUNG KARNO DILIMPAHI AIR MATA | Skuad Harimau Muda berjaya mengekalkan emas yang dimenangi 2 tahun lalu. Nampaknya taring harimau malaya lebih berbisa sehingga patahnya sayap garuda..Good job Harimau muda! Good Job Baddrol! Good Job Apex! Good Job Ong Kim Swee! Bagi aku team Harimau Muda memang mempunyai mental dan fizikal yang kuat. Bayangkan beraksi didepan peminat fanatik Indonesia yang berjumlah ratusan ribu sehingga dengar cerita ada yang meniggal sebab keadaan stadium yang terlalu sesak. Tapi kalau kita tgk pemain2 Harimau Muda kita main dengan bersungguh2 dan tidak gentar sikit pon melainkan adalah 2 3 org pemain yang dilihat seakan2 sedikit gementar.. contoh seperti yang disebut2 si Fakri.. tp bagi ibu walau apapun kita patut say thanks to Fakri sbb kalo tak kerana dia yg sumbatkan gol masa menentang Myanmar haritu tentu malaysia tak ke Final menentang Garuda.

Walaupun bermain 120minit..Akhirnya Harimau Muda menang juga walaupun dengan sepakan penalti 4-3 selepas terikat seri 1-1.... Bila games dah tamat, kemana hilang sorakan ‘jahat’ penyokong Indonesia? Dah terang-terang lagu Negaraku dinyanyikan tanda kejuaraaan Malaysia. Tak ada dah ke yang ‘sudi’ meng’boo’ lagu Negaraku bila Malaysia dinobatkan juara? Tiada! Semua dah hilang. Masa penyampaian hadiah stadium dah kosong. Yang tinggal kerusi warna biru, tu tandanya peminat Indonesia dah pulang dengan tangan kosong. Caki maki depa selama ini dibalas dengan kekalahan bila Harimau Muda berjaya ‘ngap’ Sang Garuda Muda’ di laman mereka sendiri. Tak kesahlah menang dengan penalti sekalipun sbb skuad kita tetap menang dan semua orang tahu Indonesia kalah! Kalah tetap kalah. Lani penyokong Indonesia ibarat ‘meludah kelangit dan ludah tu jatuh berdepap kat batang hidung sendiri’.



Penyokong Indonesia mempertikaikan gol Kapten Malaysia, Baddrol Bakhtiar semalam. Hanya gol nasib, bola dah berjaya ditanpan tp bergolek masuk kedalam gol. Itu bukan nasib! Tapi takdir!

Satu lg yang ibu nak kata.. rasanya Indonesia perlu mencontohi Malaysia yang mempunyai nilai natural dimana semua pemain adalah anak kelahiran negara..bukan pemain dari kelahiran negara lain...sbb tu Malaysia boleh mena sbb pemain Malaysia bermain untuk maruah negara tanah tumpah darah sendiri.

Kalau nk dicerita dan nk share pendapat mmg bnyk sangat2...tp memandangkan masa ibu dah takda..so ibu kena stop..apapun Sea Games ke 26 tetap menjadi ingatan sbb terlalu banyak konteversi yang berlaku nak2 antara negara Malaysia dan Indonesia... Wahal di negara kita ni lah ramai rakyat2 depa mai cari rezeki.. ishk tak tau nk kata pa lah... 

Last sekali memetik kata-kata dari facebook.



"Malaysia Hebat..kerana MALAYSIA ada seorang MUSLIM, ada seorang TAMIL, ada seorang GURU & yg penting Team MALAYSIA ada...khairul fahmi CHE MAT yg sentiasa CERMAT menangkap bola, & MALAYSIA juga ada Baddrol BAHTIAR yg sentiasa BERIKHTIAR menjaringkan gol dari jarak jauh dan yg paling Hebat ialah kerana MALAYSIA ada ONG ( Ong Kim Swee ) sebagai Jurulatih yang tidak pernah jemu untuk melatih Harimau kita."

Inilah yang dikatakan satu Malaysia, kita melakar nama dengan keringat anak-anak bangsa kita sendiri bukan Ferdinan bukan Bonai dan bukan Alexander. Itulah Malaysia. 

Ni bawah ni ibu share kan sikit gambar yg ada utk tontonan dan memori.
  Detik Kegembiraan
Meraikan BErsama

Sahabat Kita Yang Kesedihan... MAT YUIH
Detik Tiba Harimau Muda di LCCT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...